host=www.tidningenkomut.se

Komut-bloggen

Kom Ut läggs på is

Kom Ut tar efter nummer 2/2013 ett utgivningsuppehåll som varar resten av året. Om och på vilket sätt tidningen återuppstår efter det är ännu oklart. Anledningen till uppehållet är RFSL:s ...

Svar på Interfems öppna brev

Med anledning av händelser vid RFSL Stockholms årsmöte publicerade Kom Ut  ett öppet brev från Interfem, adresserat till RFSL Stockholms styrelse och RFSL:s förbundsstyrelse.  Nedan publiceras ...

Öppet brev till RFSL Stockholms styrelse och RFSL:s förbundsstyrelse

Med anledning av händelserna vid RFSL Stockholms årsmöte har vi skickat ett öppet brev adresserad till RFSL Stockholms styrelse och RFSL:s förbundsstyrelse samt till RFSL:s tidning Kom Ut. Vi h ...

Gifta – men snart skilda åt

    ...

Sverige utvisar Karim till Uganda

vid ett återvändande". När Karim fick det andra avslaget ville han inte leva längre. Men vänner fick honom på andra tankar och han blev i stället inlagd på sjukhus, där läkaren konstatera ...
  • Toppmeny

    • Prenumerera
    • Kontakt
    • Om kom ut!
    • Taltidning
    • Blogg
    • Annons


  • Gränser i tid och rum

    LEDARE #4 2012

    För två år sedan granskade Kom Ut den svenska asylprocessen som visade sig vara ett rättsosäkert lotteri (#2 2011). Handläggare på Migrationsverket fattade avvisningsbeslut som gick emot verkets egna riktlinjer för hur hbtq-flyktingar specifika villkor ska bedömas. I det här numret tar vi frågan ytterligare ett steg. Vad händer efter avslaget? Vilken kunskap finns om de människor som tvingats återvända? Svaret är: ingen alls. När avslaget är verkställt anses de, juridiskt sett, inte längre existera.

    Karin Råghall har talat med tre asylsökande hbtq-personer om vad det innebär att under ständigt dödshot resa över gränser men utan att få stanna någonstans. För dessa tre, Karim, Dilsa och Lita, finns en gräns som är högst konkret: Sveriges. De flydde från en vardag fylld av förtryck och förföljelse för att komma till en plats de trodde var möjlig. Men nu lever de här, på »insidan« av Sveriges gränser, men utan att accepteras formellt. Migrationsverket säger nej, de måste åka tillbaka.

    I årets sista nummer av Kom Ut undersöker vi därför begreppet gränser. Vi tittar på hur gränser, mentala som faktiska, förändrats över tid och rum, och i tankar. För att vi inte ska kunna säga att vi inte såg hur olika gränser stängde ute en medmänniska. Men också för att påminna oss om att förändringar faktiskt sker och är möjliga.

    Upploppet vid Stonewall Inn 1969 betraktas idag som mytiskt. Händelsen är en berättelse om hur människor gick samman och förenades i ett »vi«, och om hur kollektivet lyckades förflytta cementerade gränser.

    Det som hände de där sex fuktiga junidagarna i New York lade grunden till den moderna hbtq-rörelsen. Fortfarande förförs vi av kollektivets kraft. Men som alltid när människor blir till som grupp är det ett förrädiskt »vi« som uppstår. Anna-Maria Sörberg frågar sig vilka »kollektivet« egentligen består av. Vilka gränser stänger människor ute?

    Barebackare kallar sig de män som begär det gränslösa knullet. Män som har sex med män och som vägrar använda kondom. Inti Chavez Perez har samtalat med tre barebackare som berättar varför.

    God läsning och ett gott nytt år önskar Kom Ut.

    Vi ses 2013!

    Mathilda Piehl & Malin Nord

    Print Friendly

    Kommentera